تالار گفتگوی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
ذهنی گرمی تصور است .
تقسيم علم به تصور و تصديق اولين بار به وسيله حكيم عاليقدر اسلامی "
ابو نصر محمد بن طرخان فارابی " ابداع و عنوان شد و مورد قبول حكما و
منطقيين بعد قرار گرفت . منطقيين اسلامی در دوره‏های متأخر اين تقسيم را
پايه قرار داده ، ابواب منطق را به دو قسم منقسم كردند : قسم تصورات و
قسم تصديقات ، در صورتی كه قبلا ابواب منطق به اين ترتيب از هم جدا
نشده بودند .

ضروری و نظری

همچنانكه گفتيم ، از جمله اصطلاحاتی كه در منطق و فلسفه زياد به چشم‏
می‏خورد اصطلاح ضروری ( بديهی ) و نظری است . لازم است در اين باره نيز
توضيحی بدهيم :
هر يك از تصور و تصديق بر دو قسم می‏باشند : يا بديهی هستند و يا نظری.
بديهی عبارت است از ادراكی كه نياز به نظر يعنی فكر نداشته باشد ، و
اما نظری عبارت است از ادراكی كه نياز به نظر و فكر داشته باشد .
به عبارت ديگر : بديهی آن است كه خود بخود معلوم است و نظری آن است‏
كه خود بخود معلوم نيست بلكه بايد وسيله شی‏ء يا اشياء ديگر معلوم شود .
به تعبير ديگر بديهی آن است كه معلوم شدنش نيازمند به