درس پانزدهم
ارزش قياس ( 3 )
در درس پيش ايرادهايی كه بر مفيد بودن منطق ارسطويی گرفتهاند ذكر كرديم . اكنون ايرادهايی كه بر درستی آن گرفته و آن را پوچ و باطل و غلط دانستهاند به ترتيب ذكر میكنيم . البته يادآوری میكنيم كه در اينجا هر چند لازم میدانيم اكثريت قريب به اتفاق آن ايرادها را برای روشن شدن ذهن دانشجويان عزيز كه از هم اكنون بدانند چه حملاتی به منطق ارسطويی شده است ذكر نماييم ، اما در اينجا فقط به پاسخ بعضی از آنها مبادرت میكنيم ، زيرا پاسخ بعضی ديگر نيازمند به دانستن فلسفه است ، ناچار در فلسفه بايد به سراغ آنها برويم . 1 - ارزش منطق بسته به ارزش قياس است ، زيرا ( منطق ) قواعد درست قياس كردن را بيان میكند . عمده قياسات ، قياس اقترانی است ، و در قياسات اقترانی كه به چهار شكل صورت میگيرد ، عمده ، شكل اول است زيرا سه شكل ديگر متكی به اين شكل میباشند . شكل اول كه پايه اولی و ركن ركين منطق است ، دور است و باطل . پس علم منطق از اساس باطل است .