تالار گفتگوی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
قدم " ، " ثابت و متغير " ، " علت و معلول " و " وجوب و امكان و
امتناع " مورد بحث قرار گرفته است .
در هر قسمت ، استاد - چنانكه شيوه هميشگی ايشان بود - اشارات تاريخی‏
را فروگذار نكرده و بدون اقامه براهين ، نحوه برخورد فلاسفه مسلمان را با
مفاهيم مورد نظر بيان كرده‏اند .
اين جزوه ، چنان كه استاد نيز توجه داشتند ، محتاج تجديد نظر و تكميل‏
بود . شرح و بحثی كه درباره مفاهيم آمده ، همه جا يكسان و يك اندازه‏
نيست . در بعضی موارد ، نظير بحث پيرامون تضاد و حركت ، پس از نخستين‏
تقرير ، مطالبی افزوده‏اند كه با اختصار ساير موارد هماهنگ نيست . مهم‏
اين است كه اين چزوه با همه فراز و فرودی كه در آن است مانند بسياری از
آثار بزرگواز ، ابتكاری و راهگشاست .
اهميت آنان در اين است كه برای نخستين بار ، خواننده‏ای كه از فلسفه‏
اسلامی هيچ نمی‏داند می‏تواند بدون فرو افتادن در دشواريهای فنی و بحثهای‏
استدلالی طولانی ، طعم اين فلسفه را بچشد وبا آن آشنا شود . شايد اين‏
نخستين بار باشد كه يكی از استادان مسلم فلسفه اسلامی به طرح بحثهايی كلی‏
و تاريخی و مقايسه‏ای درباره فلسفه اسلامی می‏پردازد . مستشرقان و استادان‏
غرببی فلسفه اسلامی در اين باب آثاری تأليف كرده‏اند اما آنان فلسفه‏
اسلامی را از مسير و مجرای اصيل آن دريافت نكرده‏اند . اين گونه توضيحات‏
در ميان استادان قديم ما نيز معمول نبوده است .
هر چند اين جزوه ، جزوه كوچكی است از انديشه‏هايی كه مطهری از اين دست‏
در سينه داشت ، با اين همه ، در ضمن آن