اشراق است بيشتر از آنچه از عقل الهام میگيرد از دل الهام میگيرد .
حكمت تجربی آن است كه نه با عقل و استدلال قياسی سروكار دارد و نه با
دل و الهامات قلبی . سرو كارش با حس و تجربه و آزمايش است . يعنی
نتائج علوم را كه محصول تجربه و آزمايش است با مربوط كردن به يكديگر به
صورت حكمت و فلسفه در میآورد .
حكمت جدلی ، استدلالی است ، اما مقدمات استدلال در اين حكمت ، آن
چيزهائی است كه منطقيين آنها را " مشهورات " يا " مقبولات "
میخوانند .
قبلا در كليات منطق ، مبحث " صناعات خمس " ، خوانديم كه مقدمات
استدلال چند گونه است . از آن جمله مقدماتی است كه
|